Mad 2

Klar, parat, vegetar #1

Da jeg holdt spørgerunde, efterspurgte en af jer en startguide til vegetarverdenen. Den kommer her og er en samling af det, jeg synes er vigtigst at vide sådan helt lavpraktisk. Jeg har delt den i tre dele: Fyld skabene • Måltidsidéer • At skille sig ud. I dag kommer først del om at fylde skabene med alt det, der gør det sjovt at lave vegetarmad. For det vigtigste for en ny vegetar er at have noget at lave mad af! Både i frugtskålen, på krydderihylden, i skufferne, i fryseren og i køleskabet. Her er mine favoritter.

I frugtskålen har jeg økologisk frugt, ingefær, citroner og hvidløg. Så er jeg altid klar til hummus eller en tahindressing med ingefær og citron. Og så kan det faktisk aldrig gå galt.

På krydderihylden er jeg vild med både det søde (kanel, kardemomme og vanilje), det tørre (muskat, karry, oregano, chili, spidskommen, rosmarin), det våde (balsamico, olivenolie, sirup, soja) og det friske grønne (basilikum, mynte, persille). Alt det, der giver smag, er vegetarisk – husk at udnytte det!

I skufferne gemmer jeg havregryn, quinoa, valnødder, hasselnødder, chokolade, noritang, rispapir, græskarkerner, solsikkekerner, mel, sesamfrø, hørfrø, røde&grønne linser, rørsukker, kakao, ris, kikærter og flåede tomater. Så er der linsesuppe eller quinoa med stegte grøntsager i en ruf!

I fryseren har jeg kogte kikærter og bønner, skraldet rugbrød og lyst brød, grøntsager (hakkede og suppeklar), frosne bananer, rabarbergrød, æblegrød og hjemmelavet pesto. På uni-til-klokken-18- dage er fryseren min ven. Så tager jeg en portion suppe/lasagne/tærte/linsegryde ud om morgenen og varmer den, når jeg kommer træt hjem. Lidt fra krydderihylden/skufferne på toppen, så er det klart.

I køleskabet er der altid løg og grøntsager fra fødevarefællesskabet. Ud over det friske er tahin, gær, sennep, parmesan, sriracha og en liter mælk nok det, jeg oftest har. Og en rest fra dagen inden.

Det er ikke mystisk at være vegetar. Mine skabe er fyldt med almindelige ting, som fås økologisk i de fleste butikker. Mit basislager ligner nok de flestes, men med flere linser, bønner og frø. Hvis man er frisk på at prøve at leve vegetarisk, så er det bare at sætte i gang! Derfor er næste klar, parat, vegetar-indlæg fyldt med idéer til alle dagens måltider.

• Husk at du også kan følge med på instagram @emmaslebsager og på bloglovin'

Relateret indhold

9 kommentarer

  • Besvar
    på nye eventyr...
    22. november 2012 at 18:59

    hehe, jeg synes det er så spass, når der skal guides til noget som er så naturligt for mig. Håber dine andre læsere får en masse inspiration fra din guide, som lyder meget som mine egne beholdninger!

    • Besvar
      Emma
      23. november 2012 at 16:31

      Ja, det bliver nemlig hurtigt helt naturligt.

  • Besvar
    linda
    22. november 2012 at 19:38

    dejlig overskuelig guide! indtil videre har jeg cirka 2-3 vegetardage om ugen. et spørgsmål; hvad er sriracha?

  • Besvar
    Maria
    22. november 2012 at 21:07

    Super fedt indlæg Emma!
    Mit køkken gemmer på dit samme ting som dit – men jeg er vist nok også detmar kalder flexitar (-;
    Jeg glæder og til indlægget om ideer til dagens måltider

    • Besvar
      Emma
      23. november 2012 at 15:38

      Tak skal du have :) Og ja, altså mit køkken er jo ikke sådan særligt fancy, så jeg kunne forestille mig, at de fleste, som godt kan lide at lave mad, har nogenlunde de sammen ting i skufferne! Dejligt at du glæder dig – så er det endnu sjovere at skrive :)

  • Besvar
    emma
    23. november 2012 at 10:36

    HVor er det et fedt indlæg :) Dejlig inspirerende selvom jeg ikke er vegetar… Men dejlig inspiration.. :)

  • Besvar
    Orakelblog » emma slebsager
    15. marts 2013 at 16:13

    […] være teenager og blive vegetar, og så er der masser af vegetarinspiration i Klar, parat vegetar #1, #2 og […]

  • Skriv en kommentar