Indkøb Mad

Indkøb og økonomi: Så mange penge bruger jeg på mad om måneden

madbudget 2Hvor mange penge bruger du på mad om måneden? Det spørgsmål bliver ved med at dukke op hist og pist, og da jeg udgav mit seneste indlæg om indkøb, blev det stillet igen. Så nu tænkte jeg, at det var tid til en opdatering af mit næsten fire år gamle indlæg om mit madbudget!

Lad os bare komme til sagen: Jeg bruger omkring 1300 kroner om måneden på mad. Hvis man spørger min netbank hos Merkur, som har en smart forbrugsfunktion, der samler ens udgifter i forskellige kategorier, så har jeg i gennemsnit brugt præcis 1271 kroner på dagligvarer om måneden de sidste 12 måneder. Dagligvarer er indkøb i supermarkeder, i bagerier, hos Fødevarefællesskabet og i specialbutikker som fx min helsekostbutik. Det er altså ikke inklusiv cafébesøg, restaurantmiddage eller arbejdsfrokoster fra kantinen, men til gengæld inklusiv tandpasta, toiletpapir, og når jeg køber ind til at få gæster.

Se også min guide til at leve økologisk på SU

1271 kroner om måneden svarer til mindre end 50 kroner om dagen – ikke galt, synes jeg, når man tænker på, at jeg spiser meget tæt på 100% økologisk. Så hvordan kan det lade sig gøre? Jeg laver ikke madplaner og lægger ikke budget, men til gengæld har jeg en række tips og tricks, som jeg selv følger og er glad for.

madbudget 1#1: Spis op

Det er nok det mest simple og mest effektive budgettip, der findes. Hvis man sørger for at smide så lidt ud som muligt, er der mange penge at spare – og samtidig er det klart det flinkeste mod planeten at bruge dens ressourcer til at spise frem for at smide ud. For at få spist op laver jeg tit gryderetter baseret på kokosmælk og pastasovser baseret på flåede tomater. Den slags kan man fyre alle sine halve og/eller slatne grøntsager i og stadig få et helt præsentabelt måltid. Det er i øvrigt også lækkert at smide en rest pesto eller smørepålæg i sovs!

#2: Join et fødevarefællesskab

Om vinteren henter jeg en pose fra KBHFF hver anden eller tredje uge, og om sommeren oftere. Dens indhold kan så få lov at bestemme, hvad jeg laver af mad det næste stykke tid. Det er billigere end at købe grøntsager i et supermarked og tusind gange lækrere. Hvis du har muligheden for det, kan jeg virkelig anbefale at melde dig ind i et fødevarefællesskab.

#3: Hav et basislager

Jeg har altid(!) pasta, kokosmælk, ris, flere forskellige slags linser, krydderier, olie, eddike, sennep, flåede tomater, løg, hvidløg, peanutbutter, brød på frost, kerner og nødder på lager. Og mange andre ting også – du kan tage et kig i mine køkkenskabe her, hvis du er nysgerrig. Basislageret er guld værd, fordi det betyder, at jeg kan lave et måltid mad, uanset hvad der er i køleskabet. Så behøver jeg ikke falde i en take away-fælde, hvis jeg er for doven til at købe ind :) Jeg fylder lageret, når der er gode tilbud à la 25% på økologi.

#4: Bag brød selv eller brug Too Good To Go

Vi bager boller næsten hver lørdag og søndag og fryser dem ned, vi ikke får spist. Så er der til morgenmaden, til madpakken og til eftermiddagssulten i løbet af ugen. Rugbrød supplerer vi med – enten fra Det Rene Brød eller fra Too Good To Go-poser, hvis vi er heldige. Det er virkelig et godt sparetip at købe brød gennem TGTG, hvis man har en fryser. Og at bage selv er endnu billigere: Det koster 6,50 kr. at bage en bageplade boller eller et stort brød med økogær og økomel.

#5: Tag madpakke (og snacks!) med

Pengene kan hurtigt få ben at gå på, hvis man bruger 30 kroner om dagen i kantinen. At have madpakke med er altså både et budgettip og en måde at få spist op – den bedste madpakke består som bekendt af rester! Som mange af jer sikkert ved, er jeg stor madpakkeentusiast, og uanset om der er rester eller ej, kan jeg trylle en madpakke frem stort set hver dag ud fra mit basislager. Det vigtigste ved en madpakke er, at den er stor nok til at holde dig mæt. Jeg har som regel både mad med til frokostpausen og lidt snacks til i løbet af dagen.

Det var det! Jeg håber, at I kunne bruge mine tips til noget. De er mere en række guidelines end en opskrift, der kan kopieres, men sådan fungerer det altså bedst for mig – uden den store masterplan, men med en række gode vaner og principper.

• Husk at du også kan følge med på instagram @emmaslebsager og på bloglovin'

Relateret indhold

5 kommentarer

  • Besvar
    Marianne Luna
    7. februar 2017 at 10:16

    Jeg lever efter de samme tips, men har et relativt stort madbudget, fordi jeg også elsker at købe helsedims som chiafrø, hampefrø og byggræs. For mig er det en klar prioritering, at jeg vil bruge mange penge på god mad. Min mor siger, at jeg lever lidt som en franskmand, altså bruger en større procentdel af min indkomst på mad end den normale dansker. Og det er helt sikkert rigtigt, for jeg vil have ordentlig og økologisk mad.
    Men jeg er klar over, at nogle mennesker sidder økonomisk mere i klemme end jeg. Hvis jeg skulle få færre penge en dag, vil jeg spare på helseliret og bruge pengene på økologiske grøntsager fra bl.a. Fødevarefællesskabet og basisvarer på tilbud – det har de fleste supermarkeder nemlig ofte. :) Og så vil jeg begynde at skralde, hvad jeg også overvejer p.t., ikke pga. økonomien, men i protest mod madspild.

    • Besvar
      Emma
      7. februar 2017 at 17:38

      Åh, jeg gad også godt komme ind i en god skralderytme igen. Men må nok erkende, at jeg simpelthen ikke får det gjort, hvis ikke jeg har en skraldebande at gøre det sammen med. Jeg er helt enig med din betragtning og prioriterer også mad højest af alting, når de faste udgifter er betalt :)

  • Besvar
    Katrine
    7. februar 2017 at 17:03

    Gode tips, Emma. Jeg er også STOR madpakkeentusiast og har også mellemmåltider med. Det gør mig glad, når jeg tager min madpakke frem, at der er en (mig selv!) der har villet mig det godt og lavet en sund og rimelig lækker madpakke til – især når jeg ser, hvad mine kolleger betaler og “kommer til” at købe af usund kantine-tilbud. Når man har madpakke med kan man helt selv bestemme :)

    • Besvar
      Emma
      7. februar 2017 at 17:39

      Tak Katrine! Dejligt at høre, at vi er flere som elsker madpakker. Selvom jeg nu også nogle gange er ret vild med at droppe madpakken helt med vilje og forære mig selv en tur i kantinen.

  • Besvar
    Susanne Holgaard Svendsen
    3. maj 2017 at 07:34

    Hej Emma.
    Hvor er det dejligt, engang imellem ” at rende ind i ” en af jer unge, som er krops- og sundheds- og klimabevidste forbrugere og medmennesker.
    Det bekræfter mig i, at jeg , som aldersmæssigt, kunne være jeres mor !😊….. alligevel har gjort noget rigtigt for kommende generationer, selvom jeg ikke er blevet økonomisk rig på det arbejde jeg har gjort, for egen og andrws sundhed.
    Jeg synes det er en fin og oplysende blog \ hjemmeside, du har lavet
    Jeg har selv haft flere websites, som underviser og behandler, om bæredygtig, sund livsstil, for jeg har mange års personlige erfaringer, men jeg synes internettet fylder så meget, og at jeg bare drukner i mængden.
    Men så er det værdifuldt, engang imellem at kigge med, og se, at vi er mange, på tværs af generationer, som deler holdninger, og erfaringer.
    En enkelt lille bemærkning, til det med madbudgettet.
    Jeg har selv anskaffet mig en have, hvor jeg dyrker økologisk frugt og grønt, og endda lidt korn, og det er faktisk med til at styrke min økonomi, fordi det at tage frø og selv så, alt andet lige, er billigere end at købe alt det færdigproducerede. Og så opstår der hen ad vejen, en delekultur, med de andre jordbrugere, wå alt det som vi har i overskud, kommer andre til gavn. Det er ret skønt, at opleve, at jeg med mennesker, som jeg ellers ikke deler holdninger med, og måske aldrig havde lært at kende, alligevel kan være del af en fællesskabsånd, som forbedrer alles livskvalitet, fordi vi bidrager med hvert vores.
    Held og lykke med det hele.
    Hjertelig hilsen Susanne Holgaard Svendsen.

  • Skriv en kommentar