Perspektiv

Guide til CO2-kompensation for din flyvetur

At flyve er dårligt for miljøet, punktum. Men hvis du nu alligevel skal ud på en tur, som ikke kan undgås, så er der mulighed for at kompensere for din udledning af drivhusgasser via såkaldt CO2-kompensation eller offset. Altså at købe aflad, kan man sige. Nederst i dette indlæg finder du en gennemgang af tre hjemmesider, hvor det kan gøres.

Billede til artikel om CO2-kompensationFørst vil jeg skrive lidt om regnskabsfælden. Jeg synes nemlig, at det er mega vigtigt, at alle os, som gør en indsats for at nedsætte vores klimaaftryk, benytter os af CO2-kompensation, når vi flyver. Ellers er der risiko for, at vi falder i “regnskabsfælden”, hvor man tænker, at fordi man fx spiser mindre kød, primært køber genbrug eller er god til at spare på strømmen, så må man godt flyve. Men livet er ikke et regnskab. De ting, vi gør for at leve mere bæredygtigt, gør vi jo for at leve mere bæredygtigt – ikke for at kunne skrue op for andre ubæredygtige vaner. Sådan er det i hvert fald for mig. Jeg spiser ikke vegetarisk, så jeg kan forsvare at flyve verden rundt. Jeg gør det for at gøre en forskel. Og når jeg så alligevel flyver, vil jeg gerne prøve at kompensere for det. Altså oven i alt det andet, jeg også gør.

Regnskabsfælden går også den anden vej. Man kan fristes til at tænke, at fordi man flyver en tur, så kan det være lige meget, at man ellers gør en indsats. Men det passer heller ikke. For livet er ikke et regnskab! Og alt det gode, man har gjort allerede, det er jo godt. Det kan ikke udslettes af, hvad man gør efterfølgende.

Så hvis det ikke kan være anderledes, og du skal ud og flyve – så hav åbne øjne imens. Det er ikke godt at flyve, men du gør det alligevel. Den modsætning må vi kunne rumme. I hvert fald kan den i mit tilfælde bruges som motivation til at få kompenseret for min flyveturs udledning af drivhusgasser.

CO2-kompensation til flyveturen

At CO2-kompensere sin flyvetur vil sige, at man giver penge til et projekt, som arbejder på at reducere udledning af drivhusgasser. Hvad det koster at kompensere afhænger af, hvor langt man har fløjet. Det er altså en “forureneren betaler”-model. Projekterne kan fx plante træer, som jo omdanner CO2 fra atmosfæren til ilt, eller opføre vindmøller og lignende, som erstatter energi fra fossile brændstoffer med vedvarende energi.

Jeg er langt fra ekspert i at CO2-kompensere, men så er det jo godt, at der findes andre eksperter! Den grønne tænketank Concito har i rapporten Større trivsel med mindre klimabelastning (som i øvrigt er værd at læse!) lavet fire rettesnore til at finde et godt projekt at støtte. Du kan læse dem på side 72-74 i rapporten, hvis du vil.

Concito anbefaler tre hjemmesider til at CO2-kompensere. Jeg har indtastet min kommende flyvetur til Mallorca i hver af dem for at se, hvordan de udregner beløb og CO2-udledning.

Carbonfund.org

carbonfund.org skal man indtaste sin flyrute og vælge, om man vil inkludere “radioactive forcing” i sin kompensation. Det bliver den lidt dyrere af, men det er sikkert fint, tænker jeg. Der er ikke yderligere valgmuligheder, så det er virkelig enkelt.

Ifølge Carbonfund udleder min flyvetur 1,1 ton CO2 inklusiv radioactive forcing. Prisen for at kompensere den er 11 dollar, altså 67 kroner.

Atmosfair.de

atmosfair.de, som egentlig er tysk, men findes i en engelsk version, kan man oplyse flere ting end hos Carbonfund. De spørger nemlig om, hvilken type fly man flyver med. Det krævede lige en googlesøgning for mig at finde ud af. Hvis man ikke ved det eller ikke kan overskue at finde ud af det, kan man bare lade være at indtaste det. Desuden skelner de mellem de forskellige slags flybilletter, altså business class og economy class, hvilket giver god mening. Man fylder jo meget mere, når man flyver business.

Ifølge Atmosfair udleder min flyvetur 679 kg CO2, og det koster 16 euro at kompensere, altså 120 kroner.

Myclimate.org

myclimate.org indtaster man sin rute og om man flyver business eller economy. Den er altså lidt mere simpel end Atmosfair og lidt mere nuanceret end Carbonfund. Ifølge Myclimate udleder min flyvetur 774 kg CO2, og den koster 18 euro at kompensere, altså 134 kroner.

Blev du klogere? Del meget gerne dine erfaringer med CO2-kompensation, hvis du har nogle! Jeg vil selv benytte Atmosfair. Den er mest nuanceret i sine udregninger, og når Concito anbefaler den, så tør jeg godt stole på den.

 

• Husk at du også kan følge med på instagram @emmaslebsager og på bloglovin'

Relateret indhold

16 kommentarer

  • Besvar
    Kirsten
    18. marts 2018 at 08:03

    Genialt indlæg. Tak for det! Og god tur :)

    • Besvar
      Emma
      18. marts 2018 at 14:27

      Genial kommentar! Tak!

  • Besvar
    Kaja
    18. marts 2018 at 22:41

    Tak for dette indlæg, Emma! Det vil jeg straks kigge nærmere på. Jeg skal selv snart flyve til min venindes bryllup i Skotland, og vil super gerne kompensere for min tur :)

    • Besvar
      Emma
      19. marts 2018 at 13:56

      Det var så lidt! Dejligt hvis det kan bruges. Og sejt at du også vil kompensere!

  • Besvar
    Mette
    19. marts 2018 at 14:30

    Gud det er jo ikke engang særlig dyrt… der vil jeg helt sikkert benytte mig af fremover. Tak for tip.

    • Besvar
      Emma
      19. marts 2018 at 20:07

      Nej, virkelig ikke! Fedt at du også vil kompensere – og det var så lidt!

  • Besvar
    Marianne Luna
    19. marts 2018 at 18:36

    Virkelig godt indlæg, Emma! CO2-kompensation er et emne, jeg har sat mig pinligt lidt ind i, nok fordi, jeg er blevet forført af nogle af de kritiske historier om, at det kun handlede om at købe CO2-kvoter. Kvoter, der jo kan gøres op og ned. Men at betale ekstra for en flybillet og plante træer eller støtte vedvarende energi, det er jo genialt. Tak!
    Og jeg vil begynde at læse rapporten også. Tusind tak for at åbne mine øjne i en lidt anden retning end CO2-kvoter. :)

    Jeg er netop på vej til at finde min pung og punge lidt ekstra ud for min vinterferie på Atmosfair.de. Det der med svigerfamilie i Syditalien er desværre ikke altid medgørligt i bil. Men at betale lidt ekstra for en flybillet giver så god mening.
    – Og det skal selvfølgelig siges, at jeg virkelig prøver at flyve mindre. Indtil videre har jeg sat et dogme op for mig selv om, at jeg i hvert fald ikke flyver til nabolandene Norge, Sverige og Tyskland, fordi det så fint kan lade sig gøre med tog, uden at det er transport på 24 timer. :)

    • Besvar
      Emma
      19. marts 2018 at 20:10

      Ja, de historier kan jeg godt huske – og det er netop også derfor jeg gerne vil formidle, at der faktisk findes ordentlige projekter, som fx Concito kan stå inde for. Fedt at det vækker genklang hos dig! Og også mega fedt, at du skærer ned på flyveturene og tager toget i stedet. Vi skal faktisk til Italien med tog på vores næste ferie, det glæder jeg mig mega meget til!

  • Besvar
    Christa
    19. marts 2018 at 21:23

    Sikke en fin guide! Den er hermed blevet gemt som bogmærke til næste gang jeg skal flyve.
    Tak for det gode indlæg :-)

    • Besvar
      Emma
      20. marts 2018 at 08:43

      Hvor er det fedt, Christa! Tak for din kommentar :)

  • Besvar
    Mette M
    22. marts 2018 at 21:27

    Tak for regnskabsfælden Emma, den er god at huske på – jeg tror at der gemmer sig en klog, gammel og vis kone indeni dig :-D Det er et stort kompliment, hvis du lige blev i tvivl ;-)
    Concito rapporten er virkelig god – jeg har kun lige skimmet den igennem, og vil nærlæse den i påskeferien.

    • Besvar
      Emma
      23. marts 2018 at 10:51

      Hahaha Mette, tak for din kommentar! Hende den gamle vise dame sætter jeg stor pris på, at du kan skimte inde i mig :) God påskeferie – forhåbentlig kan du læse rapporten i en solplet.

  • Besvar
    Living with Less
    23. marts 2018 at 20:51

    Emma, har du evt. erfaring med bambustandbørster og evt. dem fra https://borstmedbambus.dk/bestil-pakke/?
    Lurer lidt på dem, men er i tvivl om de er lige så effektive som konventionelle tandbørster.

    • Besvar
      Emma
      24. marts 2018 at 12:04

      Nope, det har jeg desværre ikke 😊

  • Besvar
    Daniel
    13. juni 2018 at 12:49

    Hej Emma

    Godt indlæg med et vigtigt budskab. Men tendensen med kompensationer er også en smule farlig, fordi CO2 bliver stadigvæk produceret i stor mængde indenfor kort tid, hvorimod kompensationerne ofte sker over lang tid.

    Det jeg forsøger at sige er at regnestykket er meget kompliceret og meget svært at tjekke efter i sømmene.

    Jeg har skrevet en stor guide om hvordan man kan reducere sit CO2 forbrug igennem ændringer i transport, livsstil, madvarer, affald og ressource ændringer. Du kan se artiklen her – http://circularscandinavia.com/2018/06/13/den-ultimative-guide-til-reduktion-af-co2/

    Glæder os til at høre hvad du siger til guiden.

    • Besvar
      Emma
      15. juni 2018 at 10:53

      Hej Daniel, jeg er helt enig – det håber jeg også fremgår af mine indlæg om flyrejser generelt. CO2-kompensation er ikke en gylden løsning, men det er bedre at kompensere end ikke at gøre det, hvis man vil ud og flyve.

      Rigtig flot guide – kæmpe stor jo! Den skal jeg se nærmere på.

    Skriv en kommentar