Perspektiv

4,5 år uden fly

Det blev til fire et halvt år uden at spænde sikkerhedsbæltet, mærke suset i maven og et kigge ud over skyerne. Sidst jeg sad i et fly, var jeg på vej hjem fra en forlænget weekend i Paris. 23 år gammel, halvvejs gennem min bacheloruddannelse og med nøglen til min etværelses lejlighed i lommen. Der er sket meget siden da – jeg har for eksempel startet Sustain Daily, renoveret en lejlighed og fået en søn. Og nu er det tid til at bryde flyvestoppet.

Læs også: Min guide til at rejse bæredygtigt

Det er ikke, fordi jeg har skiftet mening om flyrejser. Hvis det stod til mig, kunne mit flyvestop have varet længe endnu. Men nogle gange er der andre ønsker end ens egne, som er vigtigst. Og jeg har ikke lyst til at stå i vejen for, at vi kan være med til at fejre en rund fødselsdag i min kærestes familie. Så nu tager vi altså alle tre med fly tur-retur til Mallorca!

Sådan fungerer livet nogle gange. Man har et overordnet princip, men afviger ind imellem fra det. Jeg tænker på det sådan her: Jeg har ikke fløjet, siden jeg var 23 år. Nu flyver jeg til Mallorca og hjem igen, og så flyver jeg måske først igen, når jeg er 33. Eller endnu senere. Eller før. Ingen ved det – hovedsagen er, at jeg skærer markant ned på antallet af flyveture i mit liv og overvejer hver enkelt af dem nøje. Jeg vælger gerne feriemål ud fra, hvad man kan nå med tog, eller planlægger ferier med en anden tidsramme end de fleste.

Læs også: Postkort fra min interrail

Det handler ikke om aldrig at flyve. At tage på klimavenlig ferie handler om at flyve meget, meget mindre. Helt ligesom en klimavenlig kost handler om at skære ned på kød og mejeriprodukter, men ikke nødvendigvis skære dem 100% væk. Eller ligesom man ikke behøver holde rent købestop for at være en ressourcebevidst forbruger. Jeg er en stærk fortaler for, at man ikke behøver være en ekstremist for at gøre en forskel (sagde hende, som ikke har siddet i et fly siden 2013). De sidste 4,5 år uden fly har en værdi, fordi de har lært mig at rejse på en anden måde, end jeg rejste før. Den har jeg ikke tænkt mig at glemme, selvom flyvestoppet midlertidigt afbrydes.

Og nu til dagens store spørgsmål: Har I erfaringer med offset af CO2-udledning? Jeg vil gerne “købe aflad” for turen på en måde, som giver mening. Men eftersom jeg ikke har fløjet i årevis, har jeg heller ikke sat mig ind i, hvordan man gør det bedst. Måske ved I noget?

Billederne er Warszawa og Sarajevo – to byer, jeg har besøgt på mine togture rundt i verden.

• Husk at du også kan følge med på instagram @emmaslebsager og på bloglovin'

Relateret indhold

16 kommentarer

  • Besvar
    Linn
    3. marts 2018 at 13:46

    Jeg kan så godt lide din indstilling Emma. Det nuancerede og gennemtænkte. Jeg aner ikke noget om det, du spørger om til sidst, men jeg har tænkt ekstra meget på det her tema de sidste par uger. Jeg læste en klumme i en svensk avis (jeg kan ikke længere finde linket, øv), der handlede om at bloggere og instagrammers burde lade være med at lave rejseguides og generelt dele så meget fra deres rejser, for “vi skal ikke opmuntre folk til at flyve”. Og selvom jeg ikke rigtigt tror på, at min eller nogen andens rejseguide til en specifik by, er det “afgørende” for at nogen køber en flybillet til det sted, kan jeg stadigvæk følge, hvor skribenten kom fra. Og da jeg begyndte at tænke over det lidt ekstra, synes jeg, jeg så folk, der spammede nettet med deres nyindkøbte flybilletter og rejseovervejelser i alle retninger. På en måde som jeg måske synes var lidt uansvarlig. Jeg ved ikke, hvis mine tanker overhoved giver mening? Uanset hvad kan jeg lide det her indlæg :)

    • Besvar
      Emma
      3. marts 2018 at 16:15

      Jo, jeg synes det giver god mening. Det er jo klart, at man får mere lyst til at rejse ud i verden, hvis man hele tiden ser glimt af andres ferier. Og der er helt klart trends angående rejser ligesom fx angående tøj – lige nu tager alle fx til Marokko synes jeg. Sådan noget er influencere helt klart med til at skabe. Men det er jo ikke enkeltpersoners skyld, at flybilletter er absurd billige – så jeg synes ultimativt at ansvaret ligger et andet sted. Men derfor kan man jo godt som influencer overveje hvilket forbrug, man opfordrer til, også når det kommer til rejser.

      Jeg har selv tænkt at rejser meget er et punkt, hvor folk tænker alt eller intet. Sådan lidt “jeg kan ikke droppe fly, så i stedet flyver jeg alt det jeg vil”, i stedet for at tænke “jeg kan ikke droppe fly, men jeg kan minimere antallet af ture”. Der tror jeg, at vi er kommet længere i forhold til bevidst forbrug på andre punkter. Puh det blev langt!

  • Besvar
    Hazel
    4. marts 2018 at 10:03

    God tur! Jeg tror også, at det at ikke tænke på det som forbud kan gøre, at det fylder meget mindre og bliver meget nemmere at omstille sig til. Hvis nogen sagde til mig, at nu måtte jeg aldrig flyve igen, ville jeg nok få lidt panik, selv hvis jeg ikke umiddelbar havde planer om det. Men når jeg ved, at jeg godt må, hvis det virkelig er, så fylder det ikke, at jeg bare lige i en periode vælger at lade være.

    Jeg har ingen erfaring med off-setting, men har kigget en lille smule på det for nylig, fordi jeg overvejer at ønske mig det i fødselsdagsgave. Concito har nogle gode råd om, at man skal tænke på at købe fra projekter, der er konkrete og som ikke bare ville blive gennemført uanset. Det var bag i en rapport om bæredygtig livsstil og trivsel, så jeg kan ikke lige linke, men de anbefalede i hvert fald Carbonfund, Atmosfair, myclimate og Natural Capital Partners.

    • Besvar
      Emma
      4. marts 2018 at 10:42

      Tusind tak for tips Hazel! Jeg kender godt rapporten, så den kan jeg finde frem hvis det er. God idé at ønske sig det i gave, mega sejt!

  • Besvar
    Marianne Luna
    4. marts 2018 at 23:06

    Tak for at dele dine spændende refleksioner, Emma. :)

    • Besvar
      Emma
      5. marts 2018 at 15:57

      Så gerne! Jeg synes altid det er spændende at dele, når der sker noget nyt.

  • Besvar
    Vibeke
    6. marts 2018 at 07:22

    I podcasten Klimakorrespondenten anbefaler Torben Chrintz fra Concito helt konkret http://www.carbonfund.org, så det er i hvert fald et godt bud tror jeg :-)

    • Besvar
      Emma
      6. marts 2018 at 11:06

      Ja, den har jeg fået anbefalet fra en anden også – tusind tak!

  • Besvar
    Rikke Nielsen
    6. marts 2018 at 10:57

    Så fint indlæg, og vigtigt :)
    Jeg synes, fly er et svært område. Selvom jeg ligesom dig gerne vil se verden uden fly, så elsker jeg også at rejse, og jeg kan godt føle at ligepræcis med fly, er det et sted hvor jeg faktisk føler min bæredygtige tankegang gør, jeg går glip af noget. Måske især fordi jeg har en søster i sydtyskland og venner over hele verden, som jeg kunne tage på weekendtur til, men ikke liiiige kan tage til med bus/tog for kun en weekend. Og jeg er omringet af rejseglade venner, og det smitter. Især fordi jeg egentlig ser mig selv som typen, som gerne vil rejse hele verden rundt, men samtidig ikke kan forsvare det med flyrejser. Giver det mening? Og måske fordi der lige nu synes at være en enighed, selv blandt eller miljø aktivister, at lige præcis fly er ok. Som det blev sagt til et oplæg engang, det er nærmest set som en menneskeret som INGEN skal tage fra os.

    Når det er sagt, synes jeg også jeg har fået nogle fantastiske rejser uden fly. Jeg slap f.eks. for den ene flybillet da jeg var på udveksling i Belfast og lavede i stedet en tur ud af at tage derover, hvor jeg bl.a. endelig fik set Amsterdam og Oxford. Og jeg brugte 6 uger på at backpacke i Italien, som også var en super fed tur! Og jeg har efterhånden lært også at holde lidt af de lange tog og busture, og synes alt under 6 timer er en smuttur.

    • Besvar
      Emma
      6. marts 2018 at 20:27

      Jeg tror især det er tanken om, at man skal kunne komme ethvert sted hen på en weekend, som gør at vi flyver så meget. Egentlig er det en mærkelig ting at forvente, altså – verden er jo kæmpe stor, og det er ikke så underligt hvis det tager tid at komme fra A til B. Men jeg kan sagtens følge dig og genkende problemstillingen – vil man sige nej til at flyve eller vil man se sine venner? Nogle gange bliver de to ting modsætninger, desværre. Men jeg har nu også haft held med at foreslå sommerhustur frem for weekendophold med mine venner – man kan altid prøve! Og hvor lyder dine rejser dejlige Rikke.

  • Besvar
    Annemette
    6. marts 2018 at 13:33

    Jeg istemmer mig de andre; jeg synes dine refleksioner og pointer er så gode og spændende, så tak fordi du deler dem! Jeg kan sagtens følge mange af dine overvejelser og kan fornemme, at vi har mange fælles bekymringer. Men ligesom du selv og andre nævner herinde, så tror jeg på, at mange flere har succes med at leve mere bæredygtigt, hvis det ikke behøver at være en alt-eller-intet-omstilling. Jeg bliver så trist, når folk siger, at de ”små” tiltag, man som enkeltperson gør i sin hverdag, ikke rykker noget som helst i det store regnskab – men dét er en helt anden snak..
    Ift. dit spørgsmål, så læste jeg for et par uger siden om det schweiziske firma Climeworks. (Du er højst sandsynligt selv stødt på dem, men måske er der nogle andre, der kan bruge min kommentar.) De arbejder i hvert fald med at opfange CO2 fra atmosfæren, omdanne det til et solidt materiale og grave det ned i jorden igen. Man skulle altså kunne henvende sig direkte til dem og mod betaling kunne få trukket den mængde CO2 ud af atmosfæren, som man ønsker. Jeg har ikke selv undersøgt det nærmere, og jeg har ingen idé om, hvad éns andel af CO2-forureningen i forbindelse med sådan en tur vil være, og hvad det vil koste at ”kompensere” for den. Men idéen er god, og du må endelig opdatere os, hvis du finder ud af mere :) God tur i hvert fald!
    Artiklen, der var linket til: https://www.businessgreen.com/bg/news-analysis/3026886/climeworks-secures-historic-first-contracts-for-co2-sucking-system

    • Besvar
      Emma
      6. marts 2018 at 20:28

      Åh, de små ting er så mega vigtige! Alle store forandringer starter jo med de små ting. Sådan er det bare. Tak for tippet med Climeworks, det vil jeg kigge på. Og jeg skal nok vende tilbage med et nyt indlæg, når jeg er blevet klog på offset af CO2!

  • Besvar
    Sigrid
    9. marts 2018 at 13:06

    Hej Emma, jeg overvejer en togtur til østeuropa til sommer, og kiggede lidt rundt på din blog og at læse om den tur, du var på. Kan det passe, at du på et tidspunkt har lavet et par indlæg med billeder fra turen? Altså også med billeder af sø og bjerge og den slags? Eller husker jeg helt forkert?

    • Besvar
      Emma
      11. marts 2018 at 00:26

      Hej Sigrid, hvor lyder det godt! Jeg har kun udgivet et enkelt indlæg om vores tur (og helt uden bjerge og søer), altså ud over min guide til at rejse bæredygtigt – her er link: http://emmaslebsager.dk/postkort-fra-psykotoget/

      Spørg endelig hvis der er noget, jeg kan hjælpe dig mig :)

  • Besvar
    Morten
    20. marts 2018 at 22:48

    Ja det er en svær en. På den ene side er det et meget nobelt valg at fravælge flyvninger eller minimering af antallet af flyture, men på den anden side skal det være muligt for alle en gang imellem at tage en tur med familien til Mallorca eller besøge venner på den anden side af Atlanten. Er helt klar fortaler for at tænke sig om, og fx bruge cyklen i stedet for bilen når det er muligt, men jeg synes ikke du har brug for at købe aflad. Du gør så meget andet godt :-)

    • Besvar
      Emma
      22. marts 2018 at 10:06

      Hej Morten, jeg er helt enig med dig i, at det er fint, at vi alle har mulighed for at flyve en gang imellem. Jeg synes dog, at det er ALT for billigt, når man tænker på, hvor meget det forurener. Derfor betaler jeg med glæde for CO2-kompensation. Du kan læse mit indlæg om det, hvis du vil – der er også lidt tanker om “du gør så meget andet”-fælden :) Her er link: http://emmaslebsager.dk/guide-co2-kompensation-din-flyvetur/

    Skriv en kommentar